Formuła 1

100. zwycięstwo Hamiltona po genialnej walce z Norrisem. Podsumowanie GP Rosji 2021

Udostępnij:
8 min czytania
Norris gratuluje zwycięstwa Hamiltonowi po zaciętej walce, fot. Motorsport.com

Pierwszy raz od dawna GP Rosji przyniosło tyle emocji. Walka Lewisa z Norrisem była zjawiskowa, a kierowcy pokazali, że mają niesamowitą ilość odwagi w sobie!

Tegoroczne GP Rosji na torze w Soczi to prawdziwy Rollercoaster emocji. Już w treningach było trochę "dramy", gdy Lewis potrącił mechanika podczas pitstopu. Wyjątkowe zdarzenia objawiły się jednak podczas kwalifikacji...

Norris, Sainz, Russel, Hamilton

Spodziewalibyście się, że tak będzie wyglądać czołówka po kwalifikacjach? Norris sensacyjnie zdobył Pole Position, podobnie jak reszta czołówki, decydując się na slicki podczas końca Q3. Obok niego ustawił się bardzo solidny w tym roku Sainz. Drugi rząd to przyszłoroczny skład Mercedesa, czyli Russel przed Hamiltonem. 😉 Za nimi: Ricciardo i Alonso, Bottas i Stroll, a wpiątym rzędzie Perez i Ocon.

Poza pierwszą dziesiątką znaleźli się natomiast Vettel (któremu brakło 0,05 sek do awansu do Q3), Gasly, Tsunoda, Latifi, Leclerc (wiedział, że dostanie karę za wymianę silnika i ruszy z końca stawki więc starał się zachować komplet opon), Raikkonen, Schumacher, Giovinazzi, Mazepin i Verstappen (podobna sytuacja do Leclerca).

Mercedes poświęca Bottasa

Mimo niezłego wyniku w kwafilikacjach oraz nowej jednostki napędowej, którą założono Valtteriemu na Monzy (dwa tygodnie temu), Mercedes postanowił poświęcić jego wyścig na rzecz obrony tytułu Lewisa Hamiltona. U Fina ponownie zmieniono silnik, przez co startował dopiero z 16. miejsca. Ważne było jednak to, że był przed Maxem i miał go blokować możliwie najdłużej, żeby Lewis mógł powiększyć przewagę. 

Pozycje startowe

Poz. # Kierowca Zespół Czas
1 4 Lando Norris MCLAREN MERCEDES 1:41.993
2 55 Carlos Sainz FERRARI 1:42.510
3 63 George Russell WILLIAMS MERCEDES 1:42.983
4 44 Lewis Hamilton MERCEDES 1:44.050
5 3 Daniel Ricciardo MCLAREN MERCEDES 1:44.156
6 14 Fernando Alonso ALPINE RENAULT 1:44.204
7 18 Lance Stroll ASTON MARTIN MERCEDES 1:44.956
8 11 Sergio Perez RED BULL RACING HONDA 1:45.337
9 31 Esteban Ocon ALPINE RENAULT 1:45.865
10 5 Sebastian Vettel ASTON MARTIN MERCEDES 1:46.573
11 10 Pierre Gasly ALPHATAURI HONDA 1:46.641
12 22 Yuki Tsunoda ALPHATAURI HONDA 1:46.751
13 7 Kimi Räikkönen ALFA ROMEO RACING FERRARI 1:49.586
14 47 Mick Schumacher HAAS FERRARI 1:49.830
15 9 Nikita Mazepin HAAS FERRARI 1:53.764
16 77 Valtteri Bottas MERCEDES 1:44.710
17 99 Antonio Giovinazzi ALFA ROMEO RACING FERRARI 1:51.023
18 6 Nicholas Latifi WILLIAMS MERCEDES  
19 16 Charles Leclerc FERRARI  
20 33 Max Verstappen RED BULL RACING HONDA  

Jednak nie tylko Bottas dostał karę. Jak widać w powyższej tabeli, pozycje startowe mocno różnią się od wyników osiągniętych w kwalifikacjach. Verstappen dostał karę trzech pozycji za kolizję z zeszłego wyścigu. Leclerc, Verstappen i Latifi musieli wystartować z końca stawki ze względu na wymiany podzespołów jednostki napędowej. Bottas ukarany piętnastoma pozycjami w dół za użycie dodatkowych elementów jednostki napędowej, a Giovinazzi pięć pozycji w dół za nieplanowaną wymianę skrzyni biegów.

Świetny start!

Start wyścigu, fot. as-web.jp
Start wyścigu, fot. as-web.jp

Jak przystało na Formułę 1, w pierwszym dohamowaniu do zakrętu działo się bardzo dużo. Fenomenalnie ruszył Russel, który przez moment był przed Sainzem. Ricciardo ograł Hamiltona na starcie. W dojeździe do pierwszego hamowania jednak liczy się podążanie w strumieniu powietrza swojego rywala, aby szybciej przyspieszać. Skorzystał z tego Carlos Sainz, który wjechał za Norrisa i zyskał tyle prędkości, że zdołał go wyprzedzić w zakręcie. Zdecydowanie lepiej to zobaczyć, dlatego jak tylko pojawi się oficjalne podsumowanie wyścigu, od razu zaktualizuję nasz artykuł. Aktualizacja: F1 już przygotowała podsumowanie wyścigu na oficjalnym kanale F1. Rzućcie okiem na start i wracajcie do nas!

Poświęcenie na marne

Valtteri dał radę trzymać Verstappena za sobą przez zaledwie sześć okrążeń. Oczywiście Bottas deklarował się, że będzie starał się pomagać Lewisowi w walce o tytuł, ale pojawiają się głosy, że przegrana z Verstappenem nie była dziełem przypadku... Później przechodzący od przyszłego roku do Alfy Romeo Fin gdzieś zniknął. Będąc w najszybszym samochodzie w stawce, nie dał rady przez długi czas wspiąć się wyżej niż 14. miejsce. Dopiero końcówka wyścigu była dla niego bardziej łaskawa, ale o tym za chwilę. 

Lando odzyskuje prowadzenie

Po trzynastu okrążeniach młody Brytyjczyk dał radę wyprzedzić swojego zeszłorocznego kolegę z zespołu - Carlosa Sainza - i objąć tym samym prowadzenie w wyścigu. Norris był w stanie bardzo długo jechać na pierwszym komplecie opon nie tracąc tempa. Zespoł co jakiś czas dopytywał go, czy da radę utrzymać takie tempo, a on to potwierdział.

Baaardzo dużo strategii

Norris u mechaników, fot. Motorsport.com
Norris u mechaników, fot. Motorsport.com

Wyścig w Sochi mocno polegał na strategii. Tam gdzie nie dało się kogoś wyprzedzić na torze, trzeba było próbować podcięcia. Idealnym przykładem była Walka Hamiltona ze zwycięzcą zeszłego wyścigu - Danielem Ricciardo - który bardzo długo się bronił i przegrał swoją pozycję na torze dopiero po nieudanym pitstopie. Zjazdy były kluczowe, a wyjechanie z alei w złym momencie, było w stanie zepsuć wyścig, tak jak niemal do samego końca myśleliśmy o Verstappenie. Utknął w okolicach 6-7 pozycji a później nawet został wyprzedzony przez Alonso. 

Szarża Hamiltona

na 30. okrążeniu, będąc na siódmej pozycji Lewis Hamilton usłyszał od Toto Wolfa, że może wygrać ten wyścig. Z okrążenia na okrążenie Lewis zyskiwał przewagę w trakcie w sumie całkiem nudnej porcji wyścigu. Dopiero pod koniec, gdy zbliżył się w zasięg DRS zaczęła się walka.

Totalna brawura na ostatnich okrążeniach

Gdy Lewis dojechał do Norrisa, na torze zaczęły pojawiać sie opady deszczu. Na początku delikatne, ale z każdym okrążeniem coraz bardziej intensywne. Dwaj Brytyjczycy jednak nie chcieli zjechać po opony przejściowe i walczyli na 25-okrążeniowych slickach podczas narastającego deszczu. Obaj co chwilę się uślizgiwali, choć było widać, że młody Lando robił to częściej. Mercedes i McLaren wzwywali swoich kierowców do boxów, ale obaj odmawiali. Lando nawet kazał zamknąć się swojemu inżynierowi wyścigowemu. Finalnie Lewis uległ i jego decyzja okazała się bardzo słuszna, gdyż deszcz wzbierał na sile i Norris zmuszony był jechać bardzo zachowawczo. Koniec końców, na dwa okrążenia przed finiszem, Lando wypadł z toru i się obrócił, przez co stracił pozycję lidera na rzecz Hamiltona. Co gorsza, nie był w stanie dojechać na nich do mety, więc zjechał do alei, wyjeżdżając na ósmym miejscu. Dał jednak radę wyprzedzić Kimiego, kończąc wyścig na siódmym miejscu.

W tym całym zamieszaniu świetnie odnaleźli się Verstappen, Sainz, Bottas i Ricciardo. Ten pierwszy nagle wylądował na środkowym stopniu podium, a Bottas ukończył piąty. Na pochwałę zasługuje Kimi Raikkonen, który zdobył cenne punkty za ósme miejsce oraz Russel, który zdobył kolejne oczko dla Williamsa.

Podsumowanie

Wyścig przez większość czasu był nieco nudnawy, ale końcówka wynagrodziła nam wszystko. Lando Norris walczący o pierwsze zwycięstwo w karierze, kontra Lewis Hamilton, walczący o SETNE zwycięstwo. Sam Lewis przyznał, że na suchym torze nie dałby rady wygrać. Zresztą, gdyby Lando nie podjął ryzyka i zjechał na pitstop, byłby drugi, a być może pierwszy. Ogromny szacunek dla niego za podjętą próbę i nie jest to tylko moja opinia, bo Norris wygrał tytuł kierowcy dnia oraz zgarnął punkcik za najszybsze okrążenie. 

Setne zwycięstwo Hamiltona

Lewis Hamilton zwycięża setny raz w karierze, fot. Motorsport.com
Lewis Hamilton zwycięża setny raz w karierze, fot. Motorsport.com

Co prawda finalnie pierwsze dwa miejsca znowu zajmowali Hamilton i Verstappen, to prawdziwym bohaterem tego wyścigu zdecydowanie jest Lando. Mimo wszystko Lewis osiągnął coś niesamowitego, zwyciężając po raz setny w karierze. O ile można go nie lubić za jego zachowanie, tak nie można mu odebrać tego, wydawać by się mogło, nieosiągalnego osiągnięcia. W dodatku to setne zwycięstwo smakuje naprawdę dobrze, bo zostało wywalczone do ostatnich metrów wyścigu. Lewis nie wygrał będąc przepuszczony przez Bottasa, czy po awarii rywala, ale walczył zawzięcie i podejmował słuszne decyzje. Gratulacje!

Co więcej, Lewis wrócił na prowadzenie w tabeli mistrzostw, mając dwa punkty przewagi nad Maxem Versatppenem.

Ostateczne wyniki GP Rosji 2021

Na koniec nie zapomnijmy o Carlosie Sainzie, który był naprawdę bardzo mocny w ten weekend. Drugie miejsce w kwalifikacjach i trzecie w wyścigu pokazują, w jakiej formie jest Hiszpan. Wyróżnić warto też Fernando Alonso, który ponownie zdobył mocne punkty dla Alpine.

Dziękuję serdecznie i zapraszam do zapoznania się z tabelą wyników wyścigu oraz innymi naszymi artkułami poświęconymi motorsportowi, na przykład temu o ostatnich transferach w F1

Poz. # Kierowca Zespół Okr. Czas / wycofanie Punkty
1 44 Lewis Hamilton MERCEDES 53 1:30:41.001 25
2 33 Max Verstappen RED BULL RACING HONDA 53 +53.271s 18
3 55 Carlos Sainz FERRARI 53 +62.475s 15
4 3 Daniel Ricciardo MCLAREN MERCEDES 53 +65.607s 12
5 77 Valtteri Bottas MERCEDES 53 +67.533s 10
6 14 Fernando Alonso ALPINE RENAULT 53 +81.321s 8
7 4 Lando Norris MCLAREN MERCEDES 53 +87.224s 6+1
8 7 Kimi Räikkönen ALFA ROMEO RACING FERRARI 53 +88.955s 4
9 11 Sergio Perez RED BULL RACING HONDA 53 +90.076s 2
10 63 George Russell WILLIAMS MERCEDES 53 +100.551s 1
11 18 Lance Stroll ASTON MARTIN MERCEDES 53 +116.198s 0
12 5 Sebastian Vettel ASTON MARTIN MERCEDES 52 +1 lap 0
13 10 Pierre Gasly ALPHATAURI HONDA 52 +1 lap 0
14 31 Esteban Ocon ALPINE RENAULT 52 +1 lap 0
15 16 Charles Leclerc FERRARI 52 +1 lap 0
16 99 Antonio Giovinazzi ALFA ROMEO RACING FERRARI 52 +1 lap 0
17 22 Yuki Tsunoda ALPHATAURI HONDA 52 +1 lap 0
18 9 Nikita Mazepin HAAS FERRARI 51 +2 laps 0
19 6 Nicholas Latifi WILLIAMS MERCEDES 47 DNF 0
NC 47 Mick Schumacher HAAS FERRARI 32 DNF 0
Udostępnij:
Inne artykuły od
Damian Szydłowski
Inne artykuły z kategorii

Motorsport