WRC

Kalle Rovanperä zwyciężył w powracającym po ośmiu latach Rajdzie Akropolu!

Udostępnij:
6 min czytania
Rovanpera na podium EKO Acropolis Rally of Gods, fot. materiały prasowe Toyota Europe

Po ośmiu latach do kalendarza WRC wrócił jeden z najtrudniejszych rajdów w jego historii - Akropol. Wygrał go najmłodszy kierowca w stawce - Kalle Rovanperä. Fantastycznie pojechali również Polacy: Kajetanowicz zwyciężył w klasie WRC3!

Rajd Akropolu od zawsze był ogromnym wyzwaniem dla kierowców i samochodów. Gruby szuter, kurz i ogromne skały wymagały ogrom skupienia i wyjątkowej niezawodności. W tym roku na trasę rajdu składało się piętnaście odcinków specjalnych, mających łącznie 292.19 kilometrów czystego szutru. Pełna nazwa tej rundy brzmi 65. EKO Acropolis Rally of Gods 2021. Fenomenalny popis dał Kalle Rovanperä, zwyciężając w aż dziewięciu odcinkach, co przełożyło się na jego drugie zwycięstwo w tym sezonie. O pierwszym przeczytacie w naszym podsumowaniu Rajdu Estonii

Szybki Shakedown

Kajetanowicz i Szczepański na trasie Rajdu Bogów, fot. RedBull Content Pool
Kajetanowicz i Szczepański na trasie Rajdu Bogów, fot. RedBull Content Pool

Czwartkowy Shakedown był wyjątkowo krótki, niemal cała czołówka pokonywała go w mniej niż minutę i padł zwycięstwem prowadzącego w tabeli mistrzostw Sebastiena Ogier. Świetnie pojechali Kajetanowicz / Szczepaniak, zajmując 9. miejsce w generalce, a zarazem pierwsze w swojej klasie. 

Piątkowa walka

Tanak wygrywa otwarcie Rajdu, fot. Hyundai Motorsport
Tanak wygrywa legendarny odcinek, fot. Hyundai Motorsport

Pierwszym prawdziwym oesem był legendarny „Aghii Theodori”, liczący niemal osiemnaście kilometrów. Odcinek jest wyjątkowo kręty i pełno na nim ostrych skał. W tej próbuje najlepszy okazał się Tanak, kwalifikując się 0,2 sekundy przed Ogierem, który utrzymał prowadzenie w rajdzie.

Seb nie mógł cieszyć się prowadzeniem jednak zbyt długo, bo już na trzecim odcinku fenomenalnie pojechał finalny zwycięzca rajdu, Kalle Rovanpera. Fin był lepszy o 2,1 sekundy od Daniego Sordo i 5,3 sekundy od Tanaka. Z dużymi problemami Elfyn Evans, u którego skrzynia biegów zawiesiła się na szóstym przełożeniu, przez co nie dość, że spóźnił się na start odcinka, to jeszcze stracił na nim ponad minutę.

OS4 także padł łupem Rovanpery, o 0,8 sek. przed Tanakiem i 3,2 sek. przed Ogierem. Evans dalej walczył z problemami, tym razem mając skrzynię zablokowaną na czwartym biegu, a u Nuevilla padło wspomaganie.

Na kolejnym odcinku najlepszym okazał się Seb Ogier, który w generalce rajdu wyprzedził Tanaka. Rovanpera dalej utrzymywał się na prowadzeniu.

Piątkową walkę zakończył OS6. Tym razem najlepszy czas osiągnął Thierry Nueville przed Tanakiem i Rovnaperą.

Tak plasowała się pierwsza piątka po piątkowej pętli:

Poz. # Kierowca Kara Tot. czas Strata do lidera
1 69 Kalle ROVANPERÄ   01:01:57.1  
2 8 Ott TÄNAK   01:02:00.8 + 03.7
3 1 Sebastien OGIER   01:02:01.0 + 03.9
4 6 Dani. SORDO 00:00:10 01:02:21.0 + 23.9
5 16 Adrien FOURMAUX   01:02:51.3 + 54.2

Maraton w sobotę

Rovanpera na trasie rajdu, fot. RedBull Content Pool
Rovanpera na trasie rajdu, fot. RedBull Content Pool

 

Z drugiego etapu rajdu zwycięsko wyszedł Kalle Rovanpera. Z zaplanowanych sześciu odcinków składających się na ponad sto trzydziści kilometrów trasy, młody Fin zwyciężył w aż czterech i na koniec dnia miał aż 30,8 sekundy przewagi nad drugim w tabeli Ottem Tanakiem. 24,25-kilometrowy OS7 był pierwszym, w którym wygrał fin z przewagą 5,6 s nad Tanakiem i 10 s nad Evansem, który w końcu uporał się z problemami skrzyni biegów. OS8 to ponownie duża przewaga Rovanpery nad Tanakiem (7,5 sekundy). Tym razem Ogier zaliczył trzeci najlepszy czas, który jednak był wolniejszy o 13,9 sekundy od lidera rajdu. Pierwsza trójka dziewiątego oesu wygląda identycznie. Na OS10 czwarty raz z rzędu wygrał Kalle, tym razem przed Ogierem i Nuevillem. 

Po tych czterech odcinkach była przerwa na serwis, podczas którego zespoły naprawiały samochody, a kierowcy mogli zmienić ustawienia. OS11 to zwycięstwo Ogiera przed Tanakiem (1,1 s) i Rovanperą. Kończący dzień, dwunasty odcinek padł łupem Tanaka, na 3,8 sekundy przed Rovanperą i 6,9 sekundy przed Ogierem.

Tak czołowa trójka wypowiadała się po zakończeniu sobotniego etapu rywalizacji:

- Oczywiście jestem bardzo zadowolony - przekazał Rovanpera. - Po południu mieliśmy nieco złe ustawienia. Zmieniliśmy coś dla bezpieczniejszej jazdy i straciliśmy sporo z przyczepności. Teraz mocno cisnąłem, ale grip nie był dobry. Nie było łatwo, ale kończymy dzień i zobaczymy, co uda się zrobić jutro.

- Udało mi się dokonać kilku zmian, które w końcu coś pomogły. Czułem teraz, że lepiej dogadujemy się z samochodem. Do tego wybór opon był dobry - raportował Tanak.

- Wszystko w porządku. Myślę, że popołudniowa pętla była dla nas dobra. Mieliśmy niezły rytm i nadal realizujemy nasz plan. Idzie dobrze - mówił Ogier.

Niedzielny finał

Polska załoga na podium, fot. kajto.pl
Polska załoga na podium, fot. kajto.pl

Na niedzielę były zaplanowane trzy odcinki specjalne. Pierwszy z nich fenomenalnie pojechał Rovanpera, który był o 14 sekund lepszy od Sebastiena Ogier i dwadzieścia osiem od Tanaka.

OS14 wygrał Tanak ale zaskakująco dobry przejazd miał Adrien Formaux, tracąc tylko dwie sekundy do Estończyka.

Ruszając z niemal pewną wygraną do Power Stage'a, Kalle nie spoczął na laurach i wygrał PS, zdobywając extra punkty do mistrzostwa. Drugi był Evans, a trzeci Ogier.

Ostateczne wyniki rajdu

Rajd wygrał Rovanpera przed Tanakiem (+42 sek) i Ogierem (+1 m. 11 sek.). Kolejne miejsce zajęli Dani Sordo oraz Gus Greensmith. Kajetan Kajetanowicz dojechał jako drugi w WRC3. 

Aktualizacja: Yohan Rossel, zwycięzca rajdu w klasie WRC3 został zdyskfalikowany za zbyt ciężką przednią ramę pomocniczą, która przekroczyła dozwoloną masę o 100 gram. Tym samym Kajto został zwycięzcą rajdu!

Tak prezentuje się czołowa dziesiątka z Rajdu Akropolu 2021:

Poz. # Kierowca Pilot Samochód Wliczane mistrzostwa Klasa samochodu Czas Różnica Różnica do Lidera
1 #69  K. ROVANPERÄ  J. HALTTUNEN  Yaris WRC WRC RC1 1:21:24.8    
2 #8  O. TÄNAK  M. JÄRVEOJA  i20 Coupé WRC WRC RC1 1:21:34.1 +9.3 +9.3
3 #1  S. OGIER  J. INGRASSIA  Yaris WRC WRC RC1 1:21:41.5 +7.4 +16.7
4 #6  D. SORDO  C. CARRERA  i20 Coupé WRC WRC RC1 1:22:05.1 +23.6 +40.3
5 #16  A. FOURMAUX  R. JAMOUL  Fiesta WRC WRC RC1 1:22:47.7 +42.6 +1:22.9
6 #44  G. GREENSMITH  C. PATTERSON  Fiesta WRC WRC RC1 1:23:08.8 +21.1 +1:44.0
7 #20  A. MIKKELSEN  E. EDMONDSON  Fabia Evo WRC2 RC2 1:24:46.4 +1:37.6 +3:21.6
8 #22  M. BULACIA  M. DER OHANNESIAN  Fabia Evo WRC2 RC2 1:24:58.4 +12.0 +3:33.6
9 #34  C. INGRAM  R. WHITTOCK  Fabia Evo WRC3 RC2 1:25:18.2 +19.8 +3:53.4
10 #35  E. LINDHOLM  R. HÄMÄLÄINEN  Fabia Evo WRC3 RC2 1:25:35.1 +16.9 +4:10.3
11 #31  K. KAJETANOWICZ  M. SZCZEPANIAK  Fabia Evo WRC3 RC2 1:25:45.6 +10.5 +4:20.8

Pełną listę wyników znajdziecie w serwisie eWRC-results, tutaj.

Tabela mistrzostw

W tabeli mistrzostw nie doszło do większych zmian. Dalej pewnie prowadzi Ogier przed Evansem i Nuevillem. Poniżej załączam pierwszą dziesiątkę oraz link do pełnych wyników. 

Poz. Kierowca Zespół Punkty
1 S. OGIER Toyota Gazoo Racing WRT 180
2 E. EVANS Toyota Gazoo Racing WRT 136
3 T. NEUVILLE Hyundai Shell Mobis WRT 130
4 K. ROVANPERÄ Toyota Gazoo Racing WRT 129
5 O. TÄNAK Hyundai Shell Mobis WRT 106
6 T. KATSUTA Toyota Gazoo Racing WRT 66
7 C. BREEN Hyundai Shell Mobis WRT 60
8 G. GREENSMITH M-Sport Ford WRT 44
9 D. SORDO Hyundai Shell Mobis WRT 43
10 A. FOURMAUX M-Sport Ford WRT 36

Pełne wyniki znajdziecie na stronie eWRC-results: tutaj

Udostępnij:
Inne artykuły od
Damian Szydłowski
Inne artykuły z kategorii

Motorsport