Testy samochodów

Peugeot 3008. Hybrydowy SUV spod znaku lwa

Udostępnij:
10 min czytania
Peugeot 3008

We wrześniu 2020 r. zaprezentowana została trzecia generacja Peugeota 3008. Auto uzyskało nie tylko jeszcze bardziej drapieżny wygląd, ale też 300-konny napęd hybrydowy. Takim właśnie autem jeździłem przez tydzień. Jak w codziennym użytkowaniu sprawuje się Peugeot 3008 HYBRID4 300?

Historia Peugeota 3008 sięga 2009 r. Wtedy, na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie, pokazana została pierwsza generacja tego auta. Trzeba dodać, że Peugeot 3008 w swojej pierwszej odsłonie łączył cechy crossovera i minivana. Stylistykę crossovera zyskała dopiero druga generacja auta, którą pokazano w 2016 r.

Peugeot 3008 - stylistyka

Nowe modele samochodów producenta z lwem w logo charakteryzują się na tyle charakterystyczną stylistyką, że kiedy widzisz na ulicy auto, którego LED-owe światła do jazdy dziennej mają kształt kłów, to nie musisz podchodzić do niego bliżej żeby odczytać nazwę producenta. Od razu wiesz, że to jest Peugeot.

Peugeot 3008

Podobnie jest w przypadku nowej, trzeciej już, generacji Peugeota 3008. Jego znakiem rozpoznawczym, oprócz LED-owych kłów jest też nowy wzór grilla. W jego centralnej części znajduje się logo producenta, a na środku maski umieszczona jest nazwa modelu. Co ciekawe - zera połączone są tak, że przypominają znak nieskończoności.

Motyw pazurów (w końcu lew w logo do czegoś zobowiązuje) znaleźć też można w tylnych światłach, które także wykonane są w technologii LED. Warto też dodać, że tylne światła przykryte są przezroczystym przydymionym kloszem, który jest przedłużeniem czarnego pasa umieszczonego w górnej części klapy bagażnika.

Jak Peugeot 3008 wygląda z profilu? Elegancko. Wpływ na to mają chromowane listwy biegnące przez górną krawędź drzwi i ozdabiające ich dolną część. Trzeba też wspomnieć o lekko opadającej linii dachu, przechodzącej w niewielki spojler oraz o dyskretnych przetłoczeniach na przednich i tylnych błotnikach.

Peugeot 3008

Skoro wiemy już, jak Peugeot 3008 wygląda z zewnątrz, pora wsiąść do środka.

Mała kierownica i nowoczesne rozwiązania - tak wygląda wnętrze Peugeota 3008

Jaki element wyposażenia wnętrza każdego samochodu jest najbardziej charakterystyczny dla aut marki Peugeot? To kierownica. Ta, która została zamontowana w Peugeocie 3008 jest nie tylko - jak w innych modelach tego producenta (np. w Peugeocie 308) - mniejsza niż ta, którą znajdziesz w większości samochodów, ale także nie jest okrągła. Jej kształt jest zbliżony do sześciokąta. Podczas jazdy kręci się nią tak samo, jak zwykłą, okrągłą, kierownicą.

Peugeot 3008

Przed oczami kierowcy znajduje się "holograficzny" programowalny wyświetlacz. Obok niego, zwrócony nieco w stronę kierowcy, umieszczony jest 10-calowy wyświetlacz systemu multimedialnego. Pod nim znajdują się przyciski typu "Toggle Switch". Ekrany: wskaźników i systemu multimedialnego oraz przyciski są elementami systemu PEUGEOT i-Cockpit, będącego unikatową koncepcją miejsca pracy kierowcy. Dzięki temu rozwiązaniu wszystkie niezbędne informacje kierowca ma na wysokości wzroku.

Przy pomocy przycisków "Toggle Switch" (ich wygląd - przynajmniej według mnie - inspirowany lotnictwem) można było m.in. włączyć menu klimatyzacji (sterowanie nią odbywało się niestety przy pomocy ekranu dotykowego), włączyć nawigację, wejść do menu telefonu czy ustawień pojazdu. Po lewej stronie znalazłem jeszcze jeden, mniejszy od pozostałych, przycisk. Po jego wciśnięciu na ekranie systemu multimedialnego pojawiały się informacje dotyczące przepływu energii w systemie hybrydowym.

Peugeot 3008

Poniżej przycisków "Toggle Switch" producent umieścił przełączniki ogrzewania foteli, podgrzewania przedniej i tylnej szyby czy blokady drzwi. Znajduje się tam też klasyczne pokrętło do regulowania głośności.

Warto też wspomnieć o chromowanej listwie, która rozpoczyna się przy przyciskach i odgradza tę część panelu środkowego, w której znajduje się m.in. dźwignia do zmiany przełożeń. Auto, którym jeździłem wyposażone było w ośmiobiegowy automat sterowany elektronicznie, z wykorzystaniem rozwiązania Shift by wire, w której wybierak jest połączony ze skrzynią biegów elektronicznie. Dźwignia miała dość nietypowy kształt, który kojarzył mi się z uniesioną głową kobry.

Dźwigni do zmiany przełożeń towarzyszyły też: przycisk włączający hamulec postojowy i przełącznik trybów jazdy.

Peugeot 3008

Przestrzeń we wnętrzu Peugeota 3008? Na jej brak podróżujący francuskim SUV-em nie mogą narzekać. Rozstaw osi, czyli parametr mający największe przełożenie na wielkość miejsca w kabinie pasażerskiej, wynosi 2 675 mm (przy długości 4 447 mm). Szerokość samochodu to z kolei 1 841 mm. Najlepiej ilustruje to szerokość środkowego panelu (zarówno kierowca jak i pasażer mogli oprzeć łokcie na podłokietniku i nie przeszkadzaliby sobie wzajemnie). Skoro mowa o podłokietniku. Jeszcze nigdy nie jeździłem samochodem, w którym schowek w podłokietniku byłby tak pojemny i tak głęboki. Otwiera się go też inaczej niż w normalnie. Jego pokrywy nie podnosi się się do góry. Po wciśnięciu przycisku zwalniającego blokadę, dwie części pokrywy otwierają się w lewo i prawo.

Wnętrze Peugeota 3008 to nie tylko nowoczesne rozwiązania technologiczne. To też bardzo ładnie (a wręcz elegancko) wykończony kokpit. Uwagę zwraca szary materiał, którym wyłożone są boczki drzwi i dolna część deski rozdzielczej. Równie dobre wrażenie robią fotele. Są wygodne i zapewniają w miarę przyzwoite trzymanie boczne. W ich przypadku zaskoczyło mnie (negatywnie niestety) to, że były regulowane manualnie. Manualnie!! W samochodzie kosztującym ponad 210 tys. zł. OK, nie oczekiwałem foteli z pamięcią ustawień, ale regulacja elektryczna ustawień byłaby mile widziana.

Peugeot 3008 - co go napędza?

Na błotnikach auta, którym jeździłem umieszczone były napisy HYBRID4. W ten sposób Peugeot oznacza samochody:

  • z napędem hybrydowym (a konkretnie PHEV, czyli hybryda typu plug-in)
  • i z napędem na 4 koła.

Łączna moc układu hybrydowego wynosiła 300 KM. Na układ hybrydowy składają się:

  • silnik spalinowy o pojemności 1,6 i o mocy 180 KM,
  • dwa silniki elektryczne: przedni o mocy 110 KM i tylny o mocy 113 KM.

Moment obrotowy przenoszony jest na koła przez ośmiobiegową skrzynię automatyczną.

Pojemność litowo-jonowego akumulatora wynosi 13,2 kWh. Przekłada się to na zasięg w trybie elektrycznym wynoszący od 56 do 59 km. Z kolei zbiornik paliwa mieści 43 l (w wersji spalinowej jest większa o 10 l).

Peugeot 3008

Peugeot 3008 może rozpędzić się do 235 km/h. Maksymalna prędkość w trybie elektrycznym wynosi 135 km/h.

Jak jeździ Peugeot 3008 HYBRID4?

Pierwszych kilkadziesiąt kilometrów testu przejechałem w trybie zeroemisyjnym. Ważący 1 429 kg samochód rozpędzał się bardzo sprawnie, a co ważniejsze, w zupełnej ciszy. Podobnie jak w autach elektrycznych, tak i w hybrydzie plug-in trzeba pilnować prędkości. Wydawało mi się, że pedał przyspieszenia wciskałem lekko, tak jak w aucie z napędem spalinowym, a prędkościomierz pokazywał (i to w mieście!) 70 km/h. Na szczęście (podobnie jak w innych modelach Peugeota i Citroena), byłem informowany o zbliżającym się stacjonarnym fotoradarze.

Koniec prądu w akumulatorze. I co wtedy? Jeżeli w okolicy, w której się znajdujesz nie ma publicznej ładowarki i nie masz możliwości doładowania baterii z gniazdka 230V, to wtedy najlepiej włączyć tryb hybrydowy. Wówczas samochód będzie jechał jak hybryda HEV. Przy niewielkich prędkościach (przede wszystkim podczas jazdy w mieście), auto napędzane jest przez silniki elektryczne, które uzyskują energię w procesie rekuperacji. W trybie hybrydowym przejechałem część testowych kilometrów i, według mnie, auto bardzo sprawnie się przemieszczało przy wykorzystaniu napędu elektrycznego wspomaganego przez silnik spalinowy.

Podstawową różnicą między hybrydą HEV a hybrydą PHEV jest to, że akumulator w tej drugiej możesz naładować korzystając z publicznej ładowarki, wallboxa czy z domowego gniazdka. Nie tylko możesz, a wręcz powinieneś. Wiedziałem o tym, ale niestety nie miałem możliwości by na bieżąco ładować akumulator trakcyjny. Nie znaczy to jednak, że tego nie zrobiłem. Podłączyłem auto pod szybką ładowarkę i poszedłem po zakupy do hipermarketu.

Kiedy wróciłem po ok. 50 minutach okazało się, że ilość doładowanej energii wyniosła 5,40 kWh, a maksymalna moc ładowania wyniosła 7,34 kWh (a korzystałem z ładowarki o maksymalnej mocy 50 kWh). Za ładowanie zapłaciłem 6,97 zł, a energii w akumulatorze wystarczyło na ok. 20 km. Pełne ładowanie trwałoby godzinę i 40 minut.

Peugeot 3008

Próbowałem też ładowania z gniazdka 230V. W tym przypadku godzina ładowania przełożyła się na... 2 km zasięgu (naładowanie akumulatora do pełna trwałoby ok. 8 godzin).

Alternatywą do ładowania przy pomocy ładowarki publicznej, wallboxa czy z gniazdka, jest uzupełnienie energii w akumulatorze podczas jazdy. Spróbowałem i tego rozwiązania. Spróbowałem i bardzo się ucieszyłem, kiedy po wyłączeniu silnika wyłączyła się też ta opcja. Nie polecam korzystania z tego rozwiązania. Skutkuje znacznym wzrostem spalania (a przypominam, że zbiornik paliwa w hybrydowym Peugeocie mieści tylko 43 l).

Peugeot 3008

Podczas tygodniowego testu przejechałem ponad 469 km. Co prawda nie udało mi się osiągnąć tak niskiego spalania, jakie producent podaje w specyfikacji (1,3 - 1,4 l/100 km), ale jazda tym francuskim SUV-em sprawiła mi wiele przyjemności. 

Peugeot 3008 HYBRID4 - ile trzeba za niego zapłacić?

Peugeot 3008 HYBRID4 300 e-EAT8 jest dostępny w trzech wersjach wyposażenia, za które (zgodnie z cennikiem obowiązującym od 26 sierpnia 2021 r.) trzeba zapłacić:

  • Allure Pack (od 201 800 zł),
  • GT (od 211 200 zł),
  • GT Pack (od 222 000 zł).

Moim testowym autem była wersja Allure Pack. W jego standardowym wyposażeniu, oprócz kompletu poduszek powietrznych (czołowych, bocznych i kurtynowych) znajdowały się m.in.:

  • reflektory przednie EcoLED Technology (światła do jazdy dziennej w technologii LED, kierunkowskazy zintegrowane ze światłami do jazdy dziennej, światła tylne LED),
  • drzwi automatycznie regulowane przy ruszaniu,
  • Pack Safety Plus składający się z: Pack Safety (system monitorowania martwego pola BSD), system wykrywania zmęczenia kierowcy (DAA3) i system high beam (HBA),
  • system rozszerzonego rozpoznawania znaków drogowych (ETSR),
  • tylne czujniki cofania,
  • City Pack 1: czujniki parkowania z przodu + Pakiet VisioPark 1,
  • chromowana listwa na tylnym zderzaku,
  • osłona chłodnicy z chromowanym wzorem szachownicy,
  • wykończenie elementów wnętrza chromem,
  • chromowane przełączniki typu "Toggle Switch" do obsługi podstawowych funkcji ekranu dotykowego,
  • kierownica pokryta skórą licową,
  • system bezkluczykowego dostępu i uruchomienia pojazdu ADML,
  • centralny podłokietnik z podświetlanym i chłodzonym schowkiem,
  • automatyczna klimatyzacja dwustrefowa z nawiewami na tylny rząd siedzeń,
  • szyby przednie i tylne sterowane elektrycznie,
  • podgrzewana tylna szyba z wbudowaną anteną radiową,
  • Pakiet Widoczność (automatyczny włącznik reflektorów z czujnikiem zmierzchu, wycieraczki z czujnikiem deszczu, lusterko wewnętrzne elektrochromatyczne, funkcja Follow Me Home),
  • elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne,
  • akustyczne przednie szyby dla wersji HYBRID,
  • tapicerka półskórzana Colyn Mistral,
  • gniazdo USB z na konsoli centralnej,
  • radio DAB z MP3, 6 głośników, Bluetooth (streaming audio, zestaw głośnomówiący), z przyciskami na kierownicy, 10-calowy ekran dotykowy,
  • Mirror Screen - kompatybilny z Apple Car Play/Android Auto.

Dopłata do: lakieru metalizowanego wynosi 2 700 zł, ładowarki pokładowej OBC 7,4 kW + kabel do gniazdka TB (1 500 zł), bezdotykowe otwieranie klapy bagażnika (2 400 zł), podgrzewane przednie fotele (800 zł), bezprzewodowe ładowanie smartfona w standardzie Qi (400 zł), Pakiet City 2 (2 200 zł). Według informacji, jakie otrzymałem z polskiego oddziału Peugeota, wyjściowa cena modelu wyniosła 200 400 zł, a cena uwzględniająca opcje dodatkowe - 210 400 zł.

Podsumowanie

Peugeot 3008 to bardzo udany kompaktowy SUV. Spośród innych samochodów tego typu wyróżnia się stylistyką. Jego wnętrze jest przestronne i wypełnione nowoczesnymi rozwiązaniami. Czy to auto ma minusy? Według mnie tak. Szkoda, że nie jest dostępny jako hybryda HEV. Z takim napędem auto byłoby z pewnością tańsze i dające równie dużą przyjemność z jazdy.

 

Udostępnij:
Inne artykuły od
Wiesław Piesiewicz
Inne artykuły z kategorii

Samochody