Premiery samochodów

Toyota Aygo X - pierwszy crossover segmentu A

05-11-2021
Udostępnij:
10 min czytania
Toyota Aygo X

Toyota z dumą przedstawia zupełnie nowego crossovera Aygo X - jedyny w swoim rodzaju model w segmencie A. Samochód powstał w europejskim centrum projektowo-inżynieryjnym Toyoty i został stworzony w oparciu o potrzeby i przyzwyczajenia mieszkańców miast w Europie.

„Segment A jest dla nas bardzo ważny. To za jego sprawą Toyota zyskuje wielu nowych klientów. A ponadto dzięki niemu realizujemy nasz priorytet, by każdemu zapewniać odpowiedni dla niego środek transportu” – powiedział Andrea Carlucci, wiceprezydent ds. produktu i marketingu Toyota Motor Europe.

Model Aygo X (czyt. Aygo Cross) został zaprojektowany na platformie GA-B w architekturze TNGA. Tej samej, na której zbudowano najnowszy model Toyoty Yaris oraz całkowicie nowego crossovera segmentu V- Toyotę Yaris Cross. Wykorzystanie tej samej platformy to nie tylko olbrzymi krok ku nowoczesności, ale także zapowiedź całkiem sporej przestrzeni w samochodzie, który nadal mieści się w standardzie segmentu A.

Toyota stawia na nowe

Zaprezentowany model Aygo X to całkowicie nowy, zbudowany od podstaw model samochodu. Nie był on konstruowany we współpracy z żadnym innym producentem. Toyota zapragnęła przeprojektowania spojrzenia na segment miejskich samochodów segmentu A. Zaprezentowany kilka miesięcy temu prototyp nowej Toyoty Aygo X zakładał dodanie mu przede wszytskim charakteru. Po raz pierwszy studio ED2 pokazało całkowicie nową wizję miejskiego auta, co najwazniejsze - produkoway model nadwozia idealnie odpowiada protypowi, więc wszyscy, którzy widzieli pierwowzór już mogą zacierać ręce i szykować się na rezerwacje modeli wiosną 2022 roku.

Lifestyle ma znaczenie

Design to przede wszystkim odpowiadanie na potrzeby użytkownika, kierowanie się jego stylem bycia, a kto mógłby zrobić to lepiej niż japońska firma? Toyota Aygo zaprojektowana została w 2005 roku. Samochód został zaprojektowany i wyprodukowany z myślą o przemieszczaniu się po ciasnych uliczkach Starego Kontynentu. Mały, zgrabny, idealny do miasta o niewielkich gabarytach, dzięki czemu nie sprawia żadnych trudności w zaparkowaniu, na tyle przestronny, aby pozwolić na komfortowe podróżowanie 4 pasażerów czy codziennych zakupów.

Toyota Aygo miała być pierwszym wyborem auta na co dzień. Odświeżenie sylwetki Aygo to naturalny krok na przód w rodzinie Toyota. Tegoroczna premiera Toyoty Yaris w wersji Cross została przyjęta z dużym entuzjazmem, a zainteresowanie zakupowe pomimo kryzysu na rynku nie słabnie. projektanci Toyoty chcieli klientom zaoferować coś więcej niż prostą bryłę Aygo. Chcieli zaoferować im samochód, który będzie równie przestronny jak bliźniaczy Yaris, a przy tym nadal wierny genotypowi. oryginalny, śmiały design ma trafić w gusta młodych klientów. Krótko mówiąc, nowoczesny, funkcjonalny, o zadziornym usposobieniu.

Co go napędza?

Klasyk, 3 cylindrowy silnik, 1.0 o mocy 73 KM. Do miasta? Wystarczy na dynamiczne wystartowanie spod świateł czy wykonanie manewru na drodze, które sprawdzi się także na trasie z uwagi na niskie spalanie.

Kolor ma znaczenie

„Każdy zasługuje na to, by mieć atrakcyjne, modne auto. Gdy patrzę na Aygo X, z dumą mogę potwierdzić, że zespół ED2 stworzył właśnie taki samochód. Jestem przekonany, że nowa Toyota wprowadzi do segmentu A prawdziwą rewolucję” – stwierdził Ian Cartabiano, prezydent ED2.

Podobnie jak w przypadku innego, kultowego już modelu Fiata 500, kolorystyka nadwozia ma znaczenie, Niebanalne. tak w jednym słowie można okreslić to co projektanci, tym razem belgijskiego oddziału zaproponowali klientom, zainteresowanym zakupem nowego Aygo X.

Prototyp samochodu zaprezentowany był w dwukolorowej wersji nadwozia która jest standardem. Głęboka czerń tylnej części samochodu przechodzi także na dach karoserii, który w opcji może być wykonany z materiału oferując opcję złożenia dodając lekkości, ale przy tym optycznie wpływając na zwiększenie przestrzeni wewnątrz kabiny pasażerskiej, której w porównaniu do wersji standardowej Aygo jest o wiele więcej!

Dobór kolorystyki ma ogromny wpływ na stylistykę Aygo X. Aby podkreślić jego wyrazisty charakter, Toyota sięgnęła po kolory naturalnych przypraw, takich jak delikatna zieleń kardamonu, czerwień chilli, ciepły beż imbiru czy stonowany, niebieskawo-zielony odcień jałowca (juniper).

Odważna stylistyka crossovera została podkreślona nie tylko oryginalną kompozycją kolorystyczną, ale także dużymi kołami, których średnice łącznie odpowiadają 40 procentom długości nadwozia.

Pikantne kolory pojawiają się także we wnętrzu auta w postaci akcentów w kolorze nadwozia m.in. na desce rozdzielczej i konsoli centralnej, które nadają kokpitowi charakterystyczny wygląd. Po bliższym przyjrzeniu się siedzeniom można zauważyć, że w strukturę materiału tapicerki został wkomponowany znak „X”. Nazwa Aygo X znalazła także subtelne odzwierciedlenie w wyglądzie przednich świateł.

W pierwszych miesiącach sprzedaży będzie dostępna specjalna, limitowana wersja Aygo X z lakierem Cardamom, ozdobiona akcentami w matowym pomarańczowym kolorze Mandarina oraz specjalnie opracowanymi, matowoczarnymi felgami aluminiowymi. Akcenty w kolorze Mandarina pojawiają się także we wnętrzu na panelach wykończeniowych i tapicerce.

Kompaktowe i zwinne auto miejskie

Wraz z Aygo X na rynku pojawia się zupełnie nowa, unikalna propozycja w segmencie A. Samochód powstał na sprawdzonej platformie GA-B, dostosowanej do mniejszych jego wymiarów. Tylna część platformy została zmniejszona, a jednocześnie skrócono przedni i tylny zwis.

Nowy crossover ma długość 3 700 mm i jest o 235 mm dłuższy od swojego poprzednika. Rozstaw osi jest większy od Aygo drugiej generacji o 90 mm. Przedni zwis jest o 72 mm krótszy niż w Yarisie. Podwozie nowego modelu umożliwia zastosowanie 18-calowych kół.

Aygo X został zaprojektowany z myślą o sprawnym poruszaniu się nawet po najwęższych ulicach miast, dlatego jest wyjątkowo zwinny. Jego promień skrętu wynosi 4,7 m, co jest jednym z najlepszych wyników w segmencie.

Szerokość nadwozia jest większa od poprzedniego modelu o 125 mm i wynosi 1 740 mm. W wyniku tego przednie fotele zostały rozsunięte o 20 mm, zwiększając przestrzeń na wysokości ramion o 45 mm. Bagażnik również jest jednym z największych w segmencie. Jego długość wzrosła o 125 mm, a pojemność o 63 litry do wartości 231 litrów.

Stylistyka dachu Aygo X nawiązuje kształtu dachu japońskiej pagody, zachowując w przybliżeniu wymiary dachu poprzedniego modelu. Wnętrze zyskało na wygodzie i przestronności m.in. za sprawą większej wysokości auta, która wzrosła o 50 mm do 1 510 mm.

Układ kierowniczy został zoptymalizowany pod kątem jazdy po europejskich miastach i przedmieściach. Nowa, dostępna opcjonalnie przekładnia S-CVT sprawia, że Aygo X jest jednym z najbardziej zrywnych samochodów w segmencie. Przekładnia pracuje płynnie i intuicyjnie, zapewniając bardzo dobrą równowagę między osiągami a zużyciem paliwa.

Stabilny i pewny w prowadzeniu

Pewność prowadzenia jest niezwykle ważna – zarówno w mieście, jak i na autostradzie. Aygo X prowadzi się pewnie i stabilnie, do czego przyczynia się wiele różnych elementów konstrukcji.

Jednym z kwestii, które wpływają na większe poczucie pewności podczas prowadzenia, jest większy prześwit i bardziej masywne nadwozie, typowe dla crossovera. Pozycja za kierownicą jest wyższa o 55 mm, dając lepszą widoczność otoczenia auta. W tym samym celu zwiększono o 10% kąt nachylenia słupka A, który wynosi teraz 24 stopnie.

Większe koła i opony dobrze współpracują ze sprawdzonym zawieszeniem, opracowanym w technologii TNGA. Stabilność prowadzenia poprawia także większa sztywność nadwozia i mniejsze jego przechyły podczas jazdy.

Przyjemna podróż

Wnętrze zostało mocniej wygłuszone dodatkowymi materiałami izolacyjnymi, poprawiając o 6 procent warunki rozmowy podczas jazdy (Articulation Index) do jednych z najlepszych w segmencie.

Przy projektowaniu Aygo X Toyota ponownie nawiązała współpracę z marką JBL, która opracowała dostępny opcjonalnie system audio klasy premium precyzyjnie dostosowany do warunków panujących we wnętrzu tego modelu. System ten składa się z 4 głośników, wzmacniacza o mocy 300 W oraz 200-milimetrowego subwoofera zainstalowanego w bagażniku. Nagłośnienie marki JBL zapewnia czyste, bogate brzmienie oraz mocne basy.

Nowy model będzie można opcjonalnie wyposażyć w składany materiałowy dach – będzie to pierwszy crossover segmentu A z takim udogodnieniem. Nowy płócienny dach został zaprojektowany tak, aby zmaksymalizować przyjemność korzystania z niego.

Wykorzystując wysokiej jakości materiały, które zwykle można znaleźć w samochodach klasy premium, płócienny dach zapewnia lepszą ochronę przed wodą i kurzem. Nowa konstrukcja owiewki poprawia trwałość i solidność dachu.

Nowoczesne technologie

Choć Aygo X jest małym miejskim samochodem, otrzymał wiele najnowszych rozwiązań i zaawansowanych technologii. Klienci będą mogli pozostać w kontakcie ze swoim Aygo X za pośrednictwem systemu Toyota Smart Connect i aplikacji MyT na smartfony. Dzięki aplikacji MyT będzie można sprawdzić lokalizację pojazdu przez GPS oraz obserwować statystyki jego pracy, takie jak analizy stylu jazdy, poziom paliwa czy różnego rodzaju ostrzeżenia. Komfort korzystania z auta podnosi także duży, 9-calowy ekran dotykowy, bezprzewodowa ładowarka telefonu i nastrojowe oświetlenie.

Najnowszy system multimedialny Toyoty w wyższych wersjach wyposażenia zawiera nawigację opartą na chmurze, która dostarcza na bieżąco informacji o trasie i inne usługi oparte na połączeniu z internetem. Technologia chmury umożliwia systematyczne bezprzewodowe aktualizacje systemu oraz wprowadzanie do niego nowych usług w trakcie używania auta, już po jego zakupie. Toyota Smart Connect oferuje również przewodową i bezprzewodową łączność ze smartfonem za pośrednictwem Android Auto™ i Apple CarPlay®.

Kolejnym atutem Aygo X są zaawansowane przednie światła główne Full LED. Światła do jazdy dziennej i kierunkowskazy składają się z dwóch diod otoczonych subtelną listwą świetlną, która o każdej porze dnia podkreśla charakterystyczny profil auta. „Przednie światła sprawiają, że Aygo X ma wyraz skupienia i pewności siebie. W Toyocie tego rodzaju stylistykę nazywamy Keen Look” – powiedział Tadao Mori, dyrektor ds. stylistyki w Toyota Motor Europe.

Bezpieczeństwo

Aygo X wprowadza do segmentu A nowe standardy bezpieczeństwa – po raz pierwszy samochód tego segmentu będzie na wszystkich rynkach bez dopłaty wyposażony w pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense. Auto otrzymuje pakiet TSS 2.5 nowej generacji, oparty na współpracy kamery i radaru. Czujnik radarowy, który zastąpi dotychczasową technologię laserową, ma większą czułość i zasięg, dzięki czemu systemy TSS 2.5 działają również przy dużych prędkościach.

Aygo X będzie wyposażony w nową wersję układu wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS), wraz z którą debiutuje w tym modelu system wykrywania pieszych w dzień i w nocy oraz rowerzystów w dzień, system wspomagania kierownicy w razie ryzyka zderzenia, inteligentny tempomat adaptacyjny (IACC), asystent utrzymania pasa ruchu (LTA) oraz system Collision Mitigation Support.

Aygo X otrzymało także dodatkowe usprawnienia poprawiające bezpieczeństwo bierne, w tym wzmocnienia nadwozia skutecznie pochłaniające siłę uderzenia.

Niskie koszty użytkowania

Nowy model został zaprojektowany z myślą o tym, aby maksymalnie obniżyć koszty użytkowania. Aygo X ma najniższą masę nieresorowaną ze wszystkich samochodów segmentu A i B, co przyczynia się do niskiego zużycia paliwa. Bardzo dobre właściwości aerodynamiczne auta to m.in. efekt dopracowanego kształtu przedniego zderzaka i nadkoli, co nie tylko zmniejsza spalanie, ale także ogranicza drgania podczas jazdy. Tylne nadkola zostały tak uformowane, by kierować przepływ powietrza z dala od opon, w stronę tyłu samochodu.

Za napęd Aygo X odpowiada wielokrotnie nagradzany 3-cylindrowy silnik 1KR-FE o pojemności 1,0 litra. Został on udoskonalony, aby spełnić nowe europejskie normy, jednocześnie zachowując dobre osiągi i bardzo wysoki poziom niezawodności. Według wstępnej oceny silnik Aygo X zużywa 4,7 l/100 km benzyny i emituje 107 g/km CO2.

Zaprojektowany i wyprodukowany w Europie dla europejskich klientów, nowy Aygo X będzie wyznacznikiem stylu w europejskich miastach. Auto zadebiutuje w salonach Toyoty w 2022 roku.

Udostępnij:
Inne artykuły od
Katarzyna Bugla
Inne artykuły z kategorii

Samochody